De Schellingwouderbrug is als eerste van de vier stalen bruggen die door bouwcombinatie KWS - Mercon is vernieuwd. Vier andere stalen bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal worden gerenoveerd. Dit project onder de naam KARGO (Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud) wordt in opdracht van Rijkswaterstaat uitgevoerd.
Op de Schellingwouderbrug zijn meerdere disciplines uitgevoerd.
De nieuwe stalen boogbrug van de Schellingwouderbrug is bij Mercon in Gorinchem voorzien van gietasfalt ter plaatse van de rijbaan.
Ook is het fiets- en voetpad daar voorzien van een epoxyslijtlaag, type SN EP Slurry.
De aanbruggen in Amsterdam zijn door KWS geasfalteerd. Op dit asfalt ter plaatse van het fiets- en voetpad is vervolgens een kunststofslijtlaag, type SN PU4018 aangebracht.
Verder zijn hier ook gietasfaltgoten aangebracht.
De oude boogbrug is in het weekend van 16 en 17 juni 2012 gewisseld met de nieuwe boogbrug.
Een omvangrijke operatie, waarbij we in datzelfde weekend de voegovergangen heeft geïnstalleerd.
Dit alles is vastgelegd in een film, waarbij men een duidelijk beeld van de vele disciplines krijgt.
Aangebrachte voegtypes: